چرا آهنگ «بوم، بوم، تل‌آویو»؛ در پاسخ حملات موشکی ایران به اسرائیل جهانی شد؟ + ویدئو نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش
سرخط خبرها

برای حجت اشرف زاده، هنرمند با استعداد خراسانی | آوازی از فیروزه تراشی‌های نیشابور

  • کد خبر: ۱۳۷۸۴۴
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
برای حجت اشرف زاده، هنرمند با استعداد خراسانی | آوازی از فیروزه تراشی‌های نیشابور
شاید آن روزی که حجت اشرف زاده و علیرضا بدیع، دو رفیق قدیمی، پس از مدت‌ها در شهر زادگاهشان با هم قرار گذاشتند تا در حجره فیروزه تراشی مجید امرا... همدیگر را ببینند، هیچ کدام گمان نمی‌کردند این ملاقات، مطلع شعری باشد که آن دو را به سمت محبوبیت و شهرت می‌برد.

آزاده چشمه سنگی | شهرآرانیوز؛ شاید آن روزی که حجت اشرف زاده و علیرضا بدیع، دو رفیق قدیمی، پس از مدت‌ها در شهر زادگاهشان با هم قرار گذاشتند تا در حجره فیروزه تراشی مجید امرا... همدیگر را ببینند، هیچ کدام گمان نمی‌کردند این ملاقات، مطلع شعری باشد که آن دو را به سمت محبوبیت و شهرت می‌برد. علیرضا بدیع آن روز با خروج از حجره مجید امرا... ناخودآگاه زیر لب بیتی زمزمه کرد: «آه از نفس پاک تو و صبح نشابور/ از چشم تو و حجره فیروزه تراشی!» و بعدتر با تکمیل این ترانه، ریش و قیچی را سپرد دست حجت اشرف زاده تا با همراهی برادران بیات، آهنگی بسازد که این غزل را با مضمونی تازه بر یک ملودی مناسب، سوار و با صدای اشرف زاده شنیدنی کند؛ صدایی که از روز‌های کودکی، پدر حجت کشف کرده و آوا‌ها را پدرانه به او آموخته بود.

بعدتر ردیف‌های آوازی را در کلاس‌های رضا شاکری یاد گرفت و برای صداسازی، پای درس حمیدرضا نوربخش نشست. زمانی که هنوز در نیشابور بود، از آمدوشد‌های پرویز مشکاتیان به شهر آباواجدادی اش، نهایت بهره را برد و زمانی هم که برای درس به تهران رفت، از کلاس‌های آواز محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان غافل نشد. هرچند تحصیلات در تهران، برای رشته مهندسی نرم افزار بود و دخلی به حرفه حجت نداشت، فرصت خوبی برای رویارویی با فضای حرفه‌ای و حظ بردن از محضر استادان بنام بود.

همان جا هم در سال ۸۹ ازدواج کرد و صاحب زن و فرزند شد. زمانی که به خواستگاری دختر موردعلاقه اش رفته بود، دو سالی از انتشار آلبوم «شرح پریشانی اش» می‌گذشت و سه سال بعد از آن بود که آلبوم «ماه وماهی» را روانه بازار کرد؛ آلبومی که در جشنواره موسیقی فجر، شایسته دریافت عنوان بهترین آلبوم تلفیقی شد. اشرف زاده که رنگ مایه‌های آواز ایرانی، امضای تمام آثارش شده است، بی آنکه بخواهد، الفتی ناگسستنی با ساز و آواز ایرانی دارد و حتی زمانی که در سبک پاپ اجرا می‌کند، نمی‌توان او را از آموزه‌های سنتی اش فارغ دید.

اگر زمانی به کنسرت حجت اشرف زاده دعوت شدید، می‌توانید در یک شب هم زمان شنوای قطعاتی از سبک‌های گوناگون باشید؛ هم فولکلور بشنوید، هم پاپ و هم سنتی. او همواره تمام طیف‌ها و سلایق موسیقایی را برای مخاطبانش درنظر می‌گیرد و با بهره مندی از استعداد و توانمندی هایش، هر شنونده‌ای را از خود راضی نگه می‌دارد. این تنوع در اجرا نه فقط در سبک که در مضمون هم جریان دارد.

در میان تک آهنگ‌های او که از هفتاد اثر تجاوز می‌کند، می‌توان قطعات بی شماری را دید که در مدح امامان معصوم (امام رضا (ع)، امام حسین (ع)، امام زمان (عج) و حضرت علی (ع)) ساخته شده یا در بحبوحه کرونا به تقدیر از کادر درمان تولید شده است. او که روزی برای تجلیل از شهید مجید شهریاری می‌خوانَد، روزی هم به شوق تیم ملی کشورش نفس می‌زند و چندین و چند اثر محبوب در ستایش وطن در کارنامه اش به یادگار گذاشته است که محبوب‌ترین آن ها، بار‌ها بر زبان بسیاری از ایرانی‌ها بازخوانی شده است: «زخمی عشقی وطنم/ باید صدایت بزنم// باید کنارت بمانم/ شعری و شوری وطنم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->